Geen categorieherkenbaarinspiratie

Master je mindset in vier stappen

“Onze” spits bij het Nederlands elftal: Lieke Martens staat onder hoge druk:

  • ze speelt (vanavond!!)  in de WK tegen Japan
  • er zijn meer goede spitsen op de bank die dolgraag zouden willen spelen én hebben laten zien dat ze kunnen scoren
  • de Nederlands thuis zijn kritisch op haar spel.

Blijf dan maar eens krachtig…. Dat is master your mindset 2.0.

Misschien heeft Lieke wel wat aan Vivianne Miedema. Oók spits bij het Nederlands elftal die nogal nuchter oogt en Cruijfachtige uitspraken doet als ‘je moet schieten om te scoren’. Een geweldige uitspraak en een mooie helpende gedachte voor een spits met perfectionisme en geldingsdrang. Toch zouden we ons ook voor kunnen stellen dat het heel gemakkelijk is voor een Lieke of een Vivian om te denken ‘kan ik het vanavond wel waarmaken’. Een gedachte die je goed in de weg kan staan als je wilt presteren maar niet onlogisch is onder hoge druk.

Hoe doen topsporters dat? Presteren onder hoge druk en op hoog niveau? En wat kunnen wij van hen leren?

Eén van de goede dingen in veel topsportorganisaties is de begeleiding in mental coaching. Naast een fysiek en technisch begeleider iemand die je helpt om onder hoge spanning je belemmerende gedachten om te zetten naar helpende gedachten. Dus van ‘kan ik het vandaag wel waarmaken’ naar ‘ik ga schieten om te scoren’.

Ik hoop dat Lieke en Vivian dat nog heel veel voor ons Nederlands Elftal gaan scoren! You go girls!

Luister en kijk voordat je naar de wedstrijd van de oranje leeuwinnen gaat kijken nog eens naar de clip van Merol: Lekker met de meiden. 

 

“Wie ben ik om….”

Sporters zijn niet de enigen die last kunnen hebben van belemmerende gedachten. Laatst leidde ik weer een groep nieuwe trainers op. Ze hadden al negen dagen opleiding achter de rug van zeer ervaren trainers, verschillende reflectie-opdrachten ingeleverd en proeftraingen gegeven. Kortom: ze hadden een volle rugzak met trainingstools en ze waren bijna aan het eind van hun opleiding. Stuk voor stuk hadden ze laten zien dat ze het diploma waardig waren.

We kwamen bij het onderwerp: wat belemmert jou nog om te gáán als trainer. Na even aarzelen, kwamen allerlei belemmerende gedachten op als ‘wie ben ik om een groep te mogen begeleiden’ of ‘ik weet nog te weinig om goed voor de groep te staan’. Allemaal gedachten die niet helpen om vol zelfvertrouwen voor een groep te gaan.

Samen hebben we de belemmerende gedachten omgebogen naar helpende gedachten. Een prachtige oefening, die eindigde met een emotionele vraag van één van de deelnemers: ‘waarom denken wij in vredesnaam zo negatief over onszelf’. Ze besloot toen:  ‘ik ga voortaan iedere keer mijn negatieve gedachte ombuigen’. Dus van “wie ben ik om voor de groep te staan” naar “ik ben een gediplomeerd trainer met veel enthousiasme die mensen graag wat wil leren in een training”. Die laatste gedachte staat een stuk lekkerder voor een groep (weet ik uit ervaring).

De kracht van een goede coach

Belemmerende gedachten is niet iets waar we gemakkelijk over praten met elkaar. Het is wel iets wat iedereen herkent en wat in de weg kan zitten om positieve stappen in je leven te zetten en bij de ontwikkeling van je persoonlijk leiderschap. Merk je dit bij jezelf, dan is mijn tip om een goede coach te zoeken. Zelf heb ik er veel baat bij gehad, lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Je ziet hier trouwens dat je de gedachte niet 180 graden hoeft te veranderen van ‘wie ben ik’ naar ‘ik ben geweldig’. Maar dat je een gedachte formuleert die een verschuiving teweeg brengt én realistisch voor de persoon zelf is. Elke nieuwe gedachte is dan ook een persoonlijke nieuwe gedachte. Kun je dit zelf doorbreken? Ja, ik denk deels van wel. Het lastige is alleen dat je je eigen gedachten zó goed kent en zó vertrouwd voelt dat het enorm helpt als iemand anders jou ‘uit de groef’ haalt. Mijn ervaring met mijn eigen coachcliënten is dat ik snel tot de kern kom waardoor ze in hun persoonlijk leiderschap enorme stappen zetten.

Master je mindset in 4 stappen

Waarom denken wij negatief over onszelf? Het antwoord heb ik niet, wel weet ik dat je kunt leren om je negatieve gedachten te doorbreken met een techniek die komt uit de R.E.T. (Rationele Effectiviteits Theorie). Heb jij last van negatieve gedachten omdat ze je in de weg zitten om bijvoorbeeld zichtbaar te zijn in je functie? Of heb je op sommige momenten last van je zelfvertrouwen? Master je mindset met de volgende stappen.

1. Van welk gedrag wil je af? (niet gewenst gedrag)

2. Wat wil je ervoor in de plaats?  (gewenst gedrag)

3. Welke gedachten veroorzaken mijn niet gewenste gedrag?  (belemmerende gedachten)

4. Welke gedachten kunnen je nieuwe gewenste gedrag ondersteunen? (nieuwe gedachten)

Voorbeeld:

  1. Niet gewenst gedrag: Ik neem altijd het laatste het woord in de wekelijkse meeting en dan is eigenlijk alles al gezegd én ben ik de hele meeting nerveus geweest omdat ik twijfelde of ik iets zou gaan zeggen.
  2. Gewenst gedrag: Mijn mening geven in de meeting aan het begin.
  3. Belemmerende gedachten: ‘Ik heb niets te zeggen’ of ‘die anderen weten het vast beter’.
  4. Nieuwe gedachten: ‘Mijn mening telt ook’ of ‘ik hoor erbij’.

Doe deze oefening met meerder negatieve gedachten. Waarschijnlijk herken je dan een patroon, wat we ook wel mindset noemen. Zo kun je last hebben van een ‘pleasermindset, een ‘perfectionisme’ mindset of het ‘alles is lastig’ mindset.

Wees niet ongerust, iedereen herkent het, althans in mijn trainingen en coachings. Met de laatste mindset van ‘alles is lastig’ heeft Brigitte Kaandorp zelfs een hilarisch lied geschreven ‘Zwaar leven’.

Tips voor een helpende mindset

Ik schreef al eerder over de helpende mindset van Pippi Langkous ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan’ of hoe de oefening ‘succesmoment’ je helpt om jezelf krachtig te voelen. Wat ook helpt, is je laten coachen door een oplossingsgerichte coach: iemand die met je kijkt naar wat wél werkt en waar je naartoe wilt. Een krachtige coachvorm die ik met veel plezier en succes toepas in mijn begeleiding. Dus wil je dóóóóór: onderneem actie en ga ervoor. Ik help je graag, neem contact op voor de mogelijkheden via contact@ingekleurt.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *