tips

Fake it till you become it

Veel vrouwen die ik tegenkom willen graag een belangrijke carriérestap zetten. Soms omhoog, soms zijwaarts maar hoe dan ook: naar een functie die écht bij ze past. Alleen zijn ze bang of onzeker of allebei. Kortom: ze missen het zelfvertrouwen om te gáán voor die volgende stap. Met als gevolg dat ze blijven zitten, gefrustreerd raken in hun huidige baan en soms zelf richting burn-out gaan. Zonde van al dat talent toch?!

Zelfvertrouwen

We willen ons allemaal goed voelen. Vol zelfvertrouwen en genieten van wat we doen. Vrouw én man, iedereen wil dit. Vooruitkomen is een universele wens. En zelfvertrouwen heeft een belangrijke rol hierin. Maar wat doe je nu als je wél vooruit wilt komen maar dat stukje zelfvertrouwen mist en daardoor maar stilhoudt tijdens die vergadering of in het gesprek met je leidinggevende? Of die presentatie aan je voorbij laat gaan?

De kunst is: voed je zelfvertrouwen door van buiten naar binnen te werken. Klinkt mooi hé. Hoe doe je dat dan?

Oefening: ‘Fake it’

“Loop eens twee minuten rond als iemand met veel zelfvertrouwen. Denk Madonna of Beyoncé, denk Wonderwoman, denk The Fonz (wie kent ‘m nog). Denk zoals iemand die lekker in zichzelf gelooft. Houd je kin omhoog, zet je armen in je zij, loop rechtop en maak je breed. Houd dit écht twee minuten vol. Na twee minuten stel je jezelf de vraag: hoe voel ik me nu.”

De kans dat je ‘hartstikke goed’ zegt na deze oefening is groot. Hoe komt dat? We wisten al dat het effect van onze lichaamstaal op anderen enorm is. In onze communicatie met anderen speelt lichaamstaal meer dan 80% een rol in de impact op de ontvanger. Jouw woorden tellen dus véél minder mee dan je houding, stem en kleding in hoe jij overkomt op anderen.

Met de oefening ‘Fake it’ blijkt dat je jezelf (positief) voor de gek kunt houden.

Testosteron stijgt

Vind je het moeilijk te geloven? Amy Cuddy onderzocht het effect van lichaamstaal op je zelfvertrouwen. In haar onderzoek werkte ze met twee groepen sollicitanten. Groep A werd gevraagd om kort voor de sollicitatie rond te lopen alsof ze enorm veel zelfvertrouwen hadden. Ze noemde dit ook wel ‘powerposes’. Groep B werd gevraagd stil en klein in een hoekje te zitten.

Groep A werd aangenomen. Dat had je misschien al verwacht. Maar Amy ging verder: ze onderzocht hun bloed. Groep A had minder cortisol (stresshormoon) en meer testosteron (hormoon voor dominantie en zelfvertrouwen) suggestie (hormoon voor dominantie en zelfvertrouwen) in het bloed. En dat al door na slechts twee minuten powerposes.

Even de deur dicht

Sinds ik dit onderwerp ken, pas ik het veel op mezelf toe. Nét voor die training of coaching start, doe ik even de deur dicht en loop ik stevig rond door het lokaal, draag ik een ‘powerpak en draai ik één van mijn favoriete start-muziekjes. Of als dat niet kan, loop ik even naar het toilet en doe daar ‘the wonderwoman’. Daarna ben ik er helemaal klaar voor.

Doe alsof

Wil jij een carriérestap zetten. Voelen en laten zien wat je waard bent. Help jezelf door heel even te doen alsof je het allemaal in je hebt. Loop rond als Madonna, kleed jezelf naar je nieuwe functie, draai je favoriete muziek en geniet van wat er op je pad komt.
Wil je meer weten over Amy Cuddy’s onderzoek? In deze video vertelt ze hoe ze oorspronkelijk last had van het Impostersyndroom, ofwel het ‘ik val door de mand-syndroom’ en zo kwam tot dit onderzoek. Over het impostersyndroom vertel ik je in mijn volgende nieuwsbrief.

2 gedachten over “Fake it till you become it

  1. hai Inge,
    leuk om jou nieuwsbrief te ontvangen.
    En wat een gave tedtalk!
    Ik ga m gebruiken, voor mezelf en in mijn werk!
    Dank je wel voor het delen van dit verhaal!
    groetjes Gaby

    1. Wat leuk om te lezen Gaby. Ik ben zelf ook heel enthousiast over deze TedTalk, vooral over het bloedonderzoek en de uitslag daarvan. Leuk dat je het gaat gebruiken. Deel het verhaal gerust met meer mensen.
      Tot ziens, Inge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *